{{ location.label }}
{{ location.label }}
Skąd lecisz?
Gdzie lecisz?
Kiedy odlatujesz?
No, no, chyba jesteś zapalonym podróżnikiem. Niestety ponad 10 lotnisk to zbyt dużo dla nas...
Wybierz datę w przyszłości. Kiedy tylko zaczniemy oferować podróże w czasie, damy Ci o tym wiedzieć.
No, no - mamy do czynienia z podróżnikiem w czasie! Upewnij się, że data powrotu jest po dacie odlotu.
Planujesz z niesłychanym wyprzedzeniem, a my niestety nie radzimy sobie z lotami w przyszłości odleglejszej niż 12 miesięcy.
Search to anywhere cannot be combined with specific dates.

Hałas lotniczy: zdrowotne następstwa

Back to news

Fotolia_54944557_XS.jpg

Z czym kojarzy wam się pojęcie „zanieczyszczenia”? Zaryzykujemy stwierdzenie, że dla większości z Was najnaturalniejsze skojarzenia to smog, spaliny, ropne plamy na powierzchni morza lub tony śmieci. Wyjątkiem mogą tu być ci, którzy mają to wątpliwe szczęście i mieszkają w pobliżu większego lotniska i na własnej skórze przekonali się, że hałas to co najmniej równie nieprzyjemne zjawisko zanieczyszczajcie nasze otoczenie.

Jak hałas wpływa na nasze zdrowie

Według unijnych statystyk ok. 80 milionów obywateli Unii Europejskiej jest wystawionych na poziom hałasu dający się zaklasyfikować jako niezdrowy. Różnego pochodzenia nadmierne bodźce akustyczne to nie tylko psują nam samopoczucie. Skutki mogą być daleko groźniejsze:

  • trudności z zaśnięciem i jego następstwa zaburzenia trawienia
  • podwyższone ciśnienie i niebezpieczeństwo chorób serca
  • zmniejszona wydajność z kontekście tak akademickim jak i zawodowym

Zdrowotne problemy związane z hałasem są dobrze udokumentowane w badaniach przeprowadzanych na całym świecie. Jak przykład możemy przytoczyć stwierdzone wyższe ciśnienie u dzieci żyjących w pobliżu Los Angeles International (LAX) lub też trwające 4 lata bada badanie, które wykazało wzrost ciśnienia skurczowego u osób mieszkających w pobliżu Londyn Heathrow (LHR).

Biorąc pod uwagę nasz stan wiedzy na temat zdrowotnych następstw nadmiernego hałasu nie powinno dziwić, że Unia Europejska zainteresowała się tą tematyką upatrując w prawie do życia w otoczeniu nie przynoszącym uszczerbku na zdrowiu jednego z podstawowych praw.

Unia Europejska wkracza

Pełna nazwa aktu prawnego, w ciężkim do przetrwania urzędniczo-unijnym języku brzmi „Dyrektywa 2002/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 marca 2002 r. w sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń odnoszących się do poziomu hałasu w portach lotniczych Wspólnoty”. Jak nazwa sugeruje, celem tego aktu prawnego jest umożliwienie zwalczania nadmiernego hałasu, lub też w unijnej nowomowie „zarządzanie hałasem w środowisku“ bez jednoczesnego hamowania rozwoju.

Przywykliśmy do myślenia a unijnych dyrektywach i zarządzeniach w dwóch kategoriach – jak tony akt i oderwanych od życia przepisów istotnych tylko dla pomaszczonych jurystów i urzędników lub też jako próby normowania każdego aspektu życia publicznego i działalności gospodarczej przez unijną biurokrację. Okazuje się jednak, że przepisy unijne mogą być prawną podstawą przy rozwiązywaniu realnych problemów, z którymi borykają się lokalne społeczności. Przykładem takiej sytuacji niech będzie kara pieniężna nałożona na przewoźnika European Air Transport będącego częścią DHL. Za przekraczanie norm emisji hałasu to przedsiębiorstwo zostało ukarane grzywną €56113.

Port Lotniczy Oslo – świetlany przykład?

Innym przykładem działań zmierzających w tym samym kierunku mogą być nowe przepisy dotyczące ruchu lotniczego na Oslo Gardermoen (OSL). Samoloty odlatujące z portu lotniczego Oslo oraz i lądujące tam podążają swoistymi korytarzami powietrznymi pozwalającymi omijać gęściej zamieszkane tereny. W okresach natężonego ruchu samoloty podążają do punktów zbiorczych usytuowanych (tzn. point merge) 40 km od lotniska. Nowe przepisy dzielą także dobę na trzy części, do których stosują się różne ograniczenia. Oslo Gardermoen jest centralnym portem lotniczym takich przewoźników jak SAS, Norwegian Air Shuttle i Widerøe oraz największym lotniskiem w Norwegii.

Kategorie

Przemysł lotniczy

Komentarze

× Tego artykułu nikt jeszcze nie skomentował. Bądź pierszą osobą!

Skomentuj





Lubisz WhichAirline?

Zanim opuścisz stronę...

Uważasz, że WhichAirline.pl to przydatny serwis? Większość Twoich również by tak uważała. Rozsyłaj wici!